Hvor meget skal man tage for sit arbejde?
At prissætte sig selv er noget af det mest ubehagelige man kan forestille sig – i hvert fald hvis man er indrettet som mig. For når man først nævner penge overfor en kunde, så risikerer man virkelig at parkere sutterne på øretævernes holdeplads. Og det gør man fordi:
- 1. Man risikerer at sætte prisen for højt, og ens potentielle kunde derfor bliver sur og smækker døren efter sig…
- 2. Man risikerer at sætte prisen for lavt, og ens reelle bankmand m/k derfor bliver sur og smækker kassekreditten i efter sig.
Man kan naturligvis kigge i de seneste medieaftaler, indgået mellem HK Privat, Dansk Journalistforbund og Kooperationen fra 2021, som er udarbejdet til hjælp for illustratorer og grafikere (kan hentes her) – men de priser er nok heller ikke altid helt retvisende (emnet prissætning er faktisk til konstant debat – det seneste debatindlæg kan læses her på Journalist Forbundets hjemmeside.) Det er i hvert fald de færreste tegnere jeg kender, der rent faktisk får de priser, så hvordan finder man sin pris?
Skal man tage fast projektpris eller skal man tage timeløn. Og hvis man tager timeløn – er der så forskellige takster? Koster en skitse mindre end en rentegning? Og hvad med farver? Og skal man give mængderabat?
Nu bliver det kedeligt…
Som udgangspunkt er det en god ide at kende sin dagspris. Hvor meget skal du have, hvis en kunde hyrer dig for en hel dag. Er det 4.000,-? 5.000,-? 8.000? Men det kan også godt være at en dagspris på 10.000,- liiige er i overkanten.
Tænk på at der sjældent vil være arbejde til dig hver eneste dag, så hvis du vil sikre dig en absolut minimumsløn på 20.000,-/md, men ikke stoler på, at du kan få arbejde nok til mere end en uge, så skal du nok ikke tage en dagspris på under 4.000,- (Og husk nu på, at du har udgifter, der også først skal dækkes, før lønnen til dig selv kan udbetales).
Jeg har prøvet at blive skældt ud af folk, der mener jeg er ude på at klemme penge ud af dem, bare fordi jeg som minimum gerne vil have den samme indtægt som en kassedame.
Prøv så at tage den dagspris du gerne vil have og divider det med en 8 timers arbejdsdag. Kig på det beløb og se, om hvordan det smager. Er det for højt eller lavt?
Den kan du så bruge til at tænke pris på projekter, layouts, tegninger, whatevs. Når du laver en illustration, laver du måske først en skitse, som du sender til kunden, så er det jo bare at time den tid det tager, og så samholde det med den timepris, du før fandt frem til. Så gør du det samme med rentegningen. Der vil også være lidt skriveri frem og tilbage, lidt telefoni og måske endda et enkelt møde, og det skal altsammen også tænkes ind i prisen.
Tid er penge…
Og hvad så hvis der er flere tegninger? Ja, så kan du jo godt give lidt afslag i din pris, for der vil muligvis ikke være samme mængde af administration, og du kan måske cutte helt op til 10-15% af stykprisen, hvis der skal laves over 10 tegninger. Det samme gælder for projekter:
Hvor mange timer bruger jeg på hver del af projektet, og addér så skidtet.
Kan du se hvor jeg vil hen? Altid tænk i tid.
På den måde er det dig, der bliver herre over dit tidsforbrug.
En god tegnerven sagde en gang, at når man giver en kunde sin pris, så skal det gøre lidt ondt i mavsen. Det lyder måske lidt… usagligt, men det er faktisk ikke helt forkert.
De fleste vil nemlig gerne ud med deres kunst, men fordi det er ens personlige frembringelser, sætter man ofte prisen aaalt for lavt – for der er jo så mange derude, der der er en million gange bedre end en selv.
Man skal huske at tænke på den værdi ens arbejde reelt har for kunden og hans behov – ikke på den værdi du selv føler den har.
Du kan ikke forvente at en kunde forstår, hvordan du prissætter dig, men så kan du altid vise den pågældende dit regnestykke på tidsforbruget.
Om ikke andet, kan I i det mindste finde en fælles forståelse af, at budgettet så ikke er stort nok til at inkluderer dit arbejde, og så vender han forhåbentligt tilbage en anden gang med et større budget.
Hvis du sidder med spørgsmål til mit indlæg her, så tag endelig fat i mig her.
Læs evt. også om overvejelser man bør gøre sig, når man står med en børnebog i maven her.
Skriv et svar
Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.